Laura Cottingham

 
Laura Cottingham is an art critic who lives in New York where, since 1992, she has taught contemporary art issues in the College of Art at the Cooper Union for the Advancement of Science and Art. Her criticism is featured in many recent anthologies and museum catalogues from Europe and the United States, including Hannah Wilke (Copenhagen, 1998); Isn't It too early for the Eighties yet? (Malmoe, 1998); Claude Cahun (Munich, 1997); Sunshine & Noir (Copenhagen, 1997); Inside the Visible (Boston, 1996); L'art au corps (Marseilles,1996); Sexual Politics (Los Angeles, 1996); The Power of Feminist Art (New York, 1994); Bad Girls (London, 1994); and New Feminist Criticisms (New York, 1993).

She has curated two museum surveys in Europe devoted to feminist issues and history: "Incandescent" for "NowHere" at the Louisiana Museum of Modern Art, Denmark, 1996; and "Vraiment feminisme et art" at Le Magasin Centre National d'Art Contemporain de Grenoble, France, 1997. A selection of her essays on art, Seeing Through the Seventies, is forthcoming from G & B Arts International (Amsterdam, 1999). A French edition of her 1994 pamphlet "How many 'bad' feminists does it take to change a lightbulb?"is also forthcoming, from Publications, Lyon in 1999. She is also author of lesbians are so chic... (London, 1996).

In addition to writing, Cottingham has been making videos since the early '90s. Her Not For Sale: Feminism and Art in the USA during the 1970s, 1998, a 90-minute art historical survey, premiered at the Museum of Modern Art in May 1998 and has subsequently been shown at museums and galleries in Europe, Great Britain, and the USA. She is currently working, with Leslie Singer, on The Anita Pallenberg Story, a satire on the contemporary international art scene as told through backstage with the Rolling Stones in 1968.  


Laura Cottingham ist eine Kunstkritikerin, die seit 1992 in New York lebt. Sie unterrichtete Zeitgenössische Kunstgeschichte am College of Art der Cooper Union for the Advancement of Science and Art. Ihre Kritiken sind in vielen amerikanischen und europäischen Anthologien und Museumskatalogen erschienen, u.a. Hannah Wilke (Kopenhagen, 1998); Isn't It too early for the Eighties yet? (Malmoe, 1998); Claude Cahun(Munich, 1997); Sunshine & Noir (Kopenhagen, 1997); Inside the Visible(Boston, 1996); L'art au corps (Marseilles, 1996); Sexual Politics (Los Angeles, 1996); The Power of Feminist Art (New York, 1994); Bad Girls(London, 1994) und New Feminist Criticism (New York, 1993).

Sie leitete zwei Museumsprojekte über feministische Themen und Geschichte: Incandescent für "NowHere" im Louisiana Museum of Modern Art, Dänemark, 1996, und "Vraiment feminisme et art" im Le Magasin Centre National d'Art Contemporain de Grenoble, Frankreich, 1997. In näherer Zukunft wird auch eine Sammlung ihrer Essays über Kunst, Seeing Through the Seventies, bei G & B Arts International (Amsterdam, 1999) erscheinen, wie auch eine Neuauflage ihres 94er Pamphlets How many 'bad' feminists does it take to change a lightbulb? bei Publication (Lyon, 1999). Sie ist auch Autorin von lesbians are so chic... (London, 1996).

Seit Anfang der 90er schreibt Cottingham nicht nur, sondern dreht auch Videofilme. Ihr Not For Sale: Feminism and Art in the USA during the 1970s (1998) eine 90 Minuten lange kunsthistorische Zusammenfassung, wurde im Mai 1998 im Museum of Modern Art vorgestellt. Nach der Premiere wurde sie in Museen und Galerien in Europa, Gross Britanien und den USA gezeigt. Zur Zeit arbeitet sie mit Leslie Singer an The Anita Pallenberg Story, einer Satire über die zeitgenössische internationale Kunstszene, eine Backstagekarikatur Ÿber die Rolling Stones, 1968.

back